Man skall hjälpa, inte stjälpa!

Krasslig är en hälsoportal med specialinriktning att hjälpa människor med sjukdomsrelaterade problem samt kritiskt granska den svenska sjukvården. På Krasslig skapar man en egen profil, chattar med andra användare, lägger upp sina sjukdomsproblem och deltar aktivt med egna kommentarer. Hemsidan kryllar av inlägg som är fyllda med erfarenheter och nyfikna frågor omkring hälsa och sjukvård.



Bli medlem / Logga in

Mat & Recept

För att vi skall må bra och prestera fysiskt och mentalt måste vi äta för att få i oss tillräckligt med näringsämnen och energi. Det skall även vara en bra balans mellan näringsämnena vi äter.

Fem mål mat om dagen
Tonåringar skall äta samma mat som en vuxen. Vilket innebär att han eller hon behöver tre mål mat om dagen (frukost, lunch och middag) samt två mellanmål. Variera med vitt bröd, pasta och ris med olika fullkornsvarianter. Många påstår att man skall välja magra varianter av mjöl, grädde och ost - men tänk på att fettet från dessa källor inte är helt onyttiga (t ex är röd mjölk nyttigare än grön mjölk).

Ät varierat
För att få i oss alla nödvändiga näringsämnen som kroppen behöver bör maten vara varierad. Att äta varierat innebär att få in sig olika näringar från olika livsmedelsgrupper. Genom att äta följande varje dag får du i dig en varierande kost:

- Grönsaker
- Frukt och bär
- Bröd och andra spannmålsprodukter
- Potatis och rotfrukter
- Matfett
- Mjölk och ost

Tallriksmodellen
Du kan tillämpa tallriksmodellen för att en måltid skall ge rätt proportioner. Den består av tre olika delar: Potatis, ris eller pasta (denna del fyller en stor del av tallriken), grönsaker, rotfrukter och frukt (denna del är lika stor som den ovanstående) och kött, fisk, ägg och bönor (detta är den minsta delen av tallriken).

Energibehov
Energi kommer från fett, kolhydrater och protein. Fett innehåller dubbelt så mycket energi som kolhydrater och protein. Även alkohol ger betydligt mer energi än proteiner och kolhydrater. En vuxen man behöver ca 11,5 MJ (2700 kilokalorier) varje dag och en kvinna behöver ca 8,5 MJ (2000 kilokalorier).

Energiinnehållet i
1 gram fett = 38 kJ
1 gram protein = 17 kJ
1 gram kolhydrat = 17 kJ
1 gram alkohol = 29 kJ

Mat och träning
Goda hälsoresultat bygger på en balans mellan träning, mat, dryck och vila. Desto mer du tränar desto viktigare är det att du också äter rätt, dricker mycket och vilar. All sorts träning sliter på kroppen och det är under din vila som musklerna återhämtar sig och kroppen byggs upp igen. En förutsättning för att kroppen skall kunna byggas upp igen är att det ska finnas tillräckligt med energi. Det vill säga fett, kolhydrater och protein. Hur mycket du skall äta beror på ålder, kön, hur aktiv man är och kroppssammansättningen.

Länktips:
http://www.iform.se/Crosslink.jsp?d=814&a=1891
http://www.vardguiden.se/templates/Article.aspx?ArticleID=2427
http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=2563&epslanguage=SV
http://matohalsa.se/
http://www.mathälsa.se/

Källa: http://www.livsmedelssverige.org/halsa/helsa.htm
Bildkälla: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/e/e1/MyPyramid1.png/250px-MyPyramid1.png

Faktadatabasen
Artros (Arthrosis deformans) är en sjukdom som bryter ned en eller flera leders brosk, ofta kallad "ledförslitning".
Artros - Läs mer
Psoriasis är en ärftlig sjukdom som man riskerar att drabbas av om man har medärvt anlag för psoriasis på föräldrarnas sidor.
Psoriasis - Läs mer
Diabetes innebär att bukspottskörteln inte klarar av att producera tillräckligt med insulin vilket kan ge symptom som trötthet, kramper.
Diabetes - Läs mer
Depression är en psykisk sjukdom som kan klassificeras i flera olika undergrupper varav en är egentlig depression.
Depression - Läs mer
Hjärt- och kärlsjukdomar är sjukdomar som påverkar hjärtat och blodkärlen på ett negativt sätt.
Hjärtsjukdomar - Läs mer
Svenska sjukhus
Omröstning
Följ oss
Länkar